Antallet af besøgende på Fiskeri- og Søfartsmuseet ser ud til at blive højere i 2019 end 2018. Dette kan være en positiv effekt af museets store relanceringsplan, siger museumsdirektør.
Af Laura Nørkjær Seligmann
2019 ser ud til at blive et bedre år i antallet af besøgende end 2018. Per dags dato har der været mellem 10-12 pct. flere besøgende i forhold til samme dag i 2018.
2018 var et nedgangsår i antallet af besøgende for Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg. Det svingende antal af besøgende kan være ”på grund af sommeren og på grund af etablering af nye flotte tilbud i regionen,” fortæller David Dupont-Mouritzen, museumsdirektør hos Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg.
Relanceringsplanen kan give fremgang i 2019
Museet har fået et ansigtsløft med rensning af facade, nye uniformer til personale, opgradering af caféen og ny hjemmeside.
”Det, vi har gjort de sidste tre år, har en del af årsagen til besøgsfremgangen,” siger David Dupont-Mouritzen.
David Dupont-Mouritzen understreger, at det er svært at bevise om fremgangen i besøgende skyldes en isoleret faktor. Han er selv overbevist om, at deres transformation har gjort en forskel.
Næste skridt i relanceringsplanen er at få sat gang i planens to sidste faser – ”mind-set og mursten”. Det indebærer at vende tilbage til museets værdigrundlag og udbygge lokalerne.