Hvis Esbjergs KulturTalent-klasser sløjfes risikerer eleverne at miste et unikt fællesskab

På Rørkjær skole i Esbjerg har 7.-9. klasses elever med flair for ballet, billedkunst, musik og teater, siden 2016 kunne finde et fællesskab, som rækker ud over sport og fester. Men spareplaner i kommunen sætter nu spørgsmålstegn ved, om KulturTalent-klasserne skal blive.

Af Tilde Sol Holst

KulturTalent-klasserne er et tilbud til 7.-9. klasses elever i Esbjerg Kommune. De kan ses som et alternativ til kommunens særtilbud til elitesportsudøvere og særligt bogligt stærke elever. Her ligger fokus i stedet på det kreative, som det ellers kan være svært at finde plads til i en almindelig folkeskoleklasse.

”På min gamle skole var der sportstyperne og ridetyperne. Men der var ikke rigtig plads til musik. Jeg følte mig ret alene med det, fordi der ikke var nogen, som forstod hvad jeg lavede”, siger Asta Møller Buhl, fra 9.K på Rørkjær Skole, hun har gået i KulturTalent-klasse siden 7. klasse.

Amalie: “Vi tør godt skille os ud. I de gamle klasser var man ‘normal’. Her er det normalt at være unormal.”
Fra venstre: Amalie Bendixen, Chun Aalund Møll og Asta Møller Buhl

Esbjerg på danmarkskortet

KulturTalent-klasserne i Esbjerg var de første i Danmark. Esbjerg gør sig generelt bemærket med forskellige kunstneriske grundkurser og musikkonservatorium. Derfor virker det ifølge Skolebestyrelsesformand Djannie Christensen paradoksalt ’at skyde flagskibet ned’, ved ikke også at have et kulturelt skoletilbud, som kan styrke elevernes kunstneriske udvikling.

”Vi har elevtal og elevgrundlag, som er store nok. Det er fordi, at der mangler penge i kommunekassen. Så griber man efter alt hvad man kan, som er ekstra”, siger Djannie Christensen.

Et ungdomsliv på kunstens præmisser

Pigerne Asta Møller Buhl, Chun Aalund Møll og Amalie Bendixen, går alle i 9.K Her har de fundet hinanden gennem musikken. De spiller sammen i et jazzband, og det giver ifølge pigerne et andet bånd, og et meningsfuldt fællesskab udenfor skolen:

Vi krydser lidt fordommen om, at en normal teenager helst vil tage ud og drikke med sine venner, vi tre synes fx at det er vildt fedt at tage hjem og øve os til den næste koncert, fordi vi spiller sammen”, siger Chun Aalund Møller.  

”I en almindelig ordinær klasse, har man ikke et interessefællesskab på samme måde”, siger Djannie Christensen. Hun peger på KulturTalent-klasserne er et oplagt, og langt billigere alternativ til efterskole, som hun mener, at mange elever ville søge til, hvis de ikke havde muligheden for at dyrke deres interesser på en almindelig folkeskole.

,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *